BLOG

Het gaat vaak om continuïteit, niet om de intensiteit

Zoals ik eerder schreef draait verkoop voor een belangrijk deel om vertrouwen. Voor vriendschappen is dat niet anders. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dat moet groeien. Vertrouwen is er niet ineens, maar dan bouw je op door steeds weer tijd, kennis, ervaringen of hulp te delen. En na verloop van tijd vertrouw je elkaar, wordt je vrienden of ga je samenwerken.

Vaak willen we echter het liefst direct resultaat zien. Dan willen we heel hard ergens mee aan de slag en dan willen we beloond worden. Door bijvoorbeeld heel hard te werken aan een scriptie, een heel weekend vrij te maken om te klussen of door een hele dag in de keuken te staan voor het kerstdiner. Voor sommige dingen werkt dit, voor andere dingen niet. Dan is het juist van belang om iets consistent te doen: met regelmaat en minder intensief.

Denk aan tandenpoetsen. Elke dag 2 keer 2 minuten werkt beter dan eens per week een uur. Of de sportschool: Liever elke dag 20 minuten, dan eens per week 3 uur. Of de liefde: dat is iets dat je opbouwt over tijd, niet iets dat er ineens is als je maar hard genoeg werkt. Klantrelaties werken vaak op dezelfde manier.

In al deze voorbeelden gaat het niet om de intensiteit waarmee je iets doet. Het gaat vooral om de herhaling, om de voorspelbaarheid, om de continuïteit. Hierdoor bouw je een vertrouwensband op, investeer je in de lange termijn en laat je zien dat iets belangrijk is voor je.

Wil je aan de slag met een probleem, met een proces dat niet goed loopt of beter samenwerken met iemand? Zorg dan voor consistentie in je aanpak. Het is prima om samen te zitten, een goed gesprek te hebben en een plan op te stellen. Maar nog belangrijker is het om hierop terug te komen. Het liefst in een vast ritme, op bijvoorbeeld een vaste dag in de week. En zorg dat je hier tijd voor maakt, daarmee laat je zien dat je het belangrijk vindt en dat het prioriteit krijgt.

Heb je weleens een inspirerende workshop gehad? Of misschien zelfs gegeven? En zat je toen vol goede ideeën en nieuwe inzichten? Grote kans dat je deze niet (allemaal) hebt toegepast, dat ze op dat moment heel logisch waren, maar dat je daarna toch weer in oude patronen bent vervallen. Dat is logisch en gebeurt iedereen. Het helpt wel om je hier bewust van te zijn. Dan kun je er bewust mee omgaan, tijd voor maken en mee aan de slag.

Daarom adviseer ik ondernemers die ik help ook altijd een ritme te vinden om stil te staan bij ons traject. Dat kan elke dag zijn, eens per week of eens per maand. Maar sta af en toe even stil bij de reis, kijk eens terug en kijk vooruit. Geniet van de omgeving en onthoud wat je doel is. Met dat doel in zicht is het makkelijker en veel leuker om er elke dag een beetje aan te werken. En dan volgt het resultaat vanzelf.

Ps. Al opgevallen dat er consistent elke week een blog geplaatst wordt sinds half mei? 😉

Contact